Intrebarea a pornit de aici, un topic unde unii erau de parere ca trebuie neaparat sa se organizeze motociclistii ca sa se impuna in fata soferilor, altii ziceau ca mersul frumos rezolva toate problemele.
Primul post-prima parere: nu se poate sa mai fim carnea de tun a soferilor, trebuie sa facem ceva! (ceva in sensul de marsuri, mitinguri etc). Eu nu sunt de acord cu asta.
Un accident are loc intre minim doua persoane si fiecare are bucata lui de vina
Stiu doar de doua accidente in care soferii sunt 100% vinovati: cel in care este implicata Madalina Avram si cel in care un sofer a vrut sa faca dreapta, dar,de beat ce era, a trecut peste tot ce se putea trece si a intrat intr-un motociclist de pe partea cealalta.Motociclistul statea la randul lui, tot ca sa faca dreapta.
In rest, majoritatea accidentelor au acelasi tipar: motociclistul mergea repede si un sofer i-a taiat fata, ca nu l-a vazut. Cu riscul de a-mi lua toata comunitatea in cap, eu il inteleg pe sofer. Motociclistii pot aparea rapid de oriunde: de dupa deal, dintre masini, dintre blocuri. Daca n-ar fi tobele galagioase, cred ca FIZIC, motociclistii ar fi foarte greu de observat, darmite si evitat.
Daca trebuie sa conduc masina cand sunt motociclisti pe strada, inchid muzica si deschid putin geamul, sa ii aud de la cat mai mare departare. Cand apare vreunul, tin strans volanul ca sa merg cat mai drept si il las sa ma depaseasca prin ce parte vrea el, ii dau ce prioritate vrea el, cu orice risc, numai sa plece mai repede de langa mine. Daca vreodata unul ar dori sa ma depaseasca pe deasupra, cred ca as fi in stare sa-mi pliez masina, numai sa aiba motociclistul suficient spatiu de manevra. Dar nu toti soferii fac atatea eforturi si motociclistii ar trebui sa fie constienti de asta.
Esti responsabil de tot ce faci
Prin lege, se considera ca 18 ani e varsta minima la care esti responsabil de absolut tot ce faci si tot tu suporti toate consecintele actiunilor tale. Asta inseamna ca de cand te-ai suit pe motor ti-ai asumat riscul de a fi accidentat in trafic. Apoi, iei decizia sa accelerezi peste limita legala. E decizia ta, o respect. Si eu iau decizii din-astea, sa nu crezi ca dorm pe drum. Dar faptul ca accelerezi inseamna ca poti lua amenda, creste timpul de franare si, implicit, creste riscul de a intra in ceva, de regula intr-o masina care-ti taie fata. Este vorba de risc, deci se poate intampla sau nu. Dar daca ai ghinionul sa se intample, atat amenda cat si accidentul reprezinta consecintele deciziei tale. Presupunem ca ai avut accident, ca de la asta a pornit discutia.
Soferul, la randul lui, va suporta consecintele deciziei sale (de a intra in intersectie in acel moment): amenda, permis suspendat, asigurare mai mare la anul, masina stricata, bani de reparatii (legal, el e vinovat) etc. In final, fiecare si-a asumat un risc, ati avut ghinion amandoi, fiecare suporta consecintele si atat. Nu ai de ce sa fii suparat pe sofer, cand ai partea ta de vina. Si nici nu trebuie sa ai pretentia sa te protejeze, din moment ce ai dreptul sa conduci dupa 18 ani pentru ca atunci se considera ca te poti proteja singur.
Educatie, inainte de orice
Cum sa iesi in strada sa ceri soferilor sa aiba grija de tine, cand in randul motociclistilor sunt unii care si-o cauta cu lumanarea ori altii care nu le stiu pe toate, ca-s la inceput? De ce trebuie sa suporte un sofer crizele de personalitate ale unui motociclist? Ce vina are soferul ca motociclistul e nervos sau ca vrea sa se dea smecher?
Apoi, cum sa le ceri soferilor sa aiba grija de motociclisti cand te dai mare motorist in fata incepatorilor, in loc sa-i inveti despre trafic si sa ai rabdare cu ei? Daca motociclistii nu au grija nici macar de incepatori, cum sa aiba pretentia de la soferi s-o faca?
Cum am rezolvat problema soferilor
La inceput, credeam ca toti motociclistii, ca soferii sunt niste magari ca nu-mi dau prioritate. M-am indepartat de motociclisti si tot mai sareau soferii in fata mea. M-am gandit ca trebuie sa ii fac cumva sa ma vada. Am incercat sa merg cu faza lunga pe timp de zi. Rezultatul a fost ca primeam multe flashuri de la cei care veneau din fata, ma mir cum de n-am luat amenda, dar soferii tot la fel se comportau. Asa ca am incercat claxonul si mi-a mers bine.
Claxonez in functie de cat de aproape si de grav e pericolul. Astfel, daca soferul sta cuminte in intersectie, apas putin butonul, cat sa-l fac curios sa se uite in jur. In cazul in care soferul nu prea are chef sa tina cont de mine, de mai are putin si ma arunca in sant, claxonez de-i sar fulgii. Logic, nu ma bazez doar pe claxon, ca poate respectivul asculta muzica la maxim. Asa ca imi iau si eu masurile mele: pun frana, ocolesc, ma bag in sirul de masini (doar n-o sa ne taie fata la toti, nu?), ma ascund dupa vreun camion/autobuz…totul pentru a scapa fara accident. Pot sa ma laud ca, de cand am aplicat metoda, a functionat.
Voi ce parere aveti? E nevoie de marsuri prin orase sau doar de mers frumos? Si cum va feriti de accidente?
Semnat,